Startul sezonului pentru masina de tuns gazon. Sfaturi si ponturi pentru intretinere

Pe masura ce zilele devin mai lungi si primele raze de soare mangaie gradina, iarba incepe sa incolteasca. Este momentul optim pentru a va pregati masina de tuns iarba pentru noul sezon printr‐o intertinere profesionala. Chiar daca masina dvs. pemntru tuns gazon este electrica sau cu motor termis, operatiunile sunt cam aceleasi. In acest manual veti gasi care sunt acestea si la ce trebuie sa acordati o atentie deosebita.

Daca urmati aceste sfaturi, nu ar trebui sa aveti nicio problema cu masina de tuns iarba in acest sezon si cu atat mai putin nu veti avea nevoie de reparatii sau piese de schimb. Desigur, puteti completa inspectia tehnica si in cadrul unui atelier specializat. Oricum, cu putina indemanare, puteti personal intretine, repara sau inlocui componentele.

Sfatul nostru: Ca regula, manualul de operare pentru masina dvs. pentru tuns gazonul prezinta instructiuni de intretinere pe care le puteti urma sub forma unui ghis. De obicei, puteti gasi aici instructiuni de reparatie. 

Nu este neaparat necesar sa curatati masina de tuns in gradina inainte de inspectia de primavara. Curatarea ar trebui sa fost facuta pe parcursul pregatirii pentru iarna, in toamna – de preferat cu aer comprimat sau o laveta fina cu sapun, astfel incat sa nu afectati carburatorul sau electronica, daca este prezenta. Nu utilizati niciodata jet de apa sub presiune pentru a curata masina de tuns iarba

Intretinerea masinii pentru tuns gazonul este la fel de importanta si pentru cele cu acumulator ca si pentru cele cu motor termic

Intretinerea masinii de tuns iaba. Ascutiti lamele si verificati functionarea fina a parghiei

Lama rotativa este inima masinii de tuns iarba.  Daca este tocita sau avariata de pietre, taierea firelor de iarba va deveni neuniforma. O lama boanta tinde sa sfasie firele de iarba sau sa le smulga si taierea nu va fi una curata. Acest lucru afecteaza firele de iarba ulterior, iar peluza va avea nevoie de mai mult timp pentru refacere si se va intarzia obtinerea unei peluze verzi si luxuriante. De aceea lama trebuie ascutita la inceputul fiecarui sezon si dupa ce a fost lovita pietre. Daca suprafata de taiere este grav afectata, de obicei nu merita reparata, caz in care singura solutie este inlocuirea ei.

Cei mai experimentati utilizatori pot ascuti singuri lama primavara. Oricum, va recomandam sa faceti aceasta operatie la un dealer specializat. Ascutirea defectuoasa poate genera vibratii - similar cu roata unei masini. Datorita vibratiilor, lama se ve roti neuniform pe parcursul taierii. Aceasta va pune si o tensiune suplimentara asupra rulmentului motorului si va creste uzura ansamblului. Calitatea taierii va avea de asemenea de suferit. 

Verifica apoi daca parghia se misca usor si daca vaselina din interiorul cablului Bowden nu s-a intarit peste iarna. Daca parghiile pot fi miscate cu efort, puneti o picatura de ulei pe zona de articulare si in cablul Bowden. Dupa asta miscati de cateva ori parghia, uleiul ar trebui sa ajunga de-a lungul cablului si totul va trebui sa functioneze din nou.

Curatarea cosului si a puntii de tuns

Daca cosul pentru iarba taiata nu este realizat in intregime din material textil, va avea orificii de ventilatie pe lateral si in spate. Puteti curatat usor fantele cu o perie. Firele de iarba taiata vor ocupa ideal cosul daca aerul suflat de masina de tuns va putea iesi liber. 

Acum este momentul pentru spatiul de sub masina de tuns, cunoscut si ca puntea de tuns. Firele taiate de iarba, in special cand sunt ude, au tendinta sa se lipeasca sub masina de tuns si sa se intareasca acolo. Aceste formatiuni trebuie indepartate fiind un proces important de intretinere. Altfel umezeala din iarba poate ataca rapid metalul masinii de tuns gazonul, generand aparitia ruginiei. Acelasi lucru se pote intampla si in cazul prinderii rotii!

Masini de tuns gazon electrice si cu acumulator. Intretinere simpla

Veti fi fericiti sa aflati ca daca detineti o masina electrica de tuns gazonul, aceasta este printre cele mai usor de intretinut dispozitive, avand doar cateva componente care necesita atentie. Complementar operatiunilor standard de intretinere, va recomandam sa mai veriicati starea cablului de alimentare și a stecherului. Daca cablul sau stecherul prezinta defectiuni, acestea trebuie imediat inlocuite.

Pentru masinile de tuns cu acumulator, este in mod special important sa verificati acumulatorul inainte de prima utilizare. Daca l‐ati depozitat corect si reincarcat la intervale regulate, foarte rar apar probleme. Ar trebui sa reincarcati acumulatorul inca odata inainte de prima utilizare. Oricum, daca a avut loc peste iarna o descarcare completa, acumulatorul se poate regenera printr‐o incarcare prelungita. Dar adesea, incarcatoarele nu recunosc un acumulator complet descarcat, nefiind niciun voltaj in contacte. Singurul lucru care va ramane de facut este sa inlocuiti sursa afectata.

La masinile de taiat iarba electrice sau cu acumulator efortul de intretinere este minim

Masini de tuns cu motor termic. Acestea necesita mai multa atentie

Spre deosebire de masinile electrice pentru tuns gazonul, cele actionate de un motor termic necesita ceva mai mult efort pentru intretinere. Oricum, chiar si intretinerea motorului cu ardere interna poate fi usor realizata personal cu ceva indemanare.

Sunt mai multi pasi care trebuie urmati la intretinerea unei masini de tuns cu motor termic, decat in cazul celor electrice.

Verificarea cablului de pornire

Prima data verificati cablul de pornire al motorului. De-a lungul timpului poate prezenta crapaturi sau se poate rupe complet. Daca cablul nu mai este in conditii bune, acesta ar trebui imediat inlocuit. Nicio reparatie nu este posibila.

Verificarea bujiei si scanteii la pornire

A venit randul bujiei. Pentru a‐i verifica starea, desurubati bujia din motor si inspectati‐o vizual. Daca electrozii mai au inca invelisul metalic sau o culoare cafenie, deschisa si uniforma si nu sunt acoperiti cu zgura, bujia mai poate fi utilizata inca un sezon. Usoara decolorare a electrozilor poate fi indepartata usor cu o perie de sarma. Oricum, daca bujia este neagra sau complet uda (uleioasa),  exista un defect in sistem care trebuie reparat urgent. Cand cumparati o noua bujie, asigurati‐va ca tipul este cel corect. Veti gasi asta pe invelisul ceramic.

Verificarea carburatorului

Daca nu ati curatat carburatorul pe durata iernii, trebuie sa verificati acum daca se impune curatarea sa. In imediata vecinatate a celor mai multe dintre modele exista asa numitul primer: o pompa de benzina ce poate fi operata manual si care are rolul de a alimenta carburatorul cu combustibil, din cateva actionari. Aceasta operatie economisteste cateva rotatii ale motorului la pornire pana la actionarea pompei automate din carburator. Acest lucru este util cand carburatorul a ramas fara benzina sau a stat fara benzina peste iarna. Verificati de asemenea functionarea sa prin cateva actionari ale pompei.

Verificarea filtrului de aer

Cand se misca, praful si firele taiate de iarba se lipesc de masina de tuns, astfel ca nu este de mirare ca motorul aspira mici particule care gradual infunda filtrul de aer. Daca filtrul de aer este colmatat, motorul nu va mai porni. In functie de modelul filtrului, ar putea fi suficint ca acesta sa fie scuturat in mod regulat si aplicat ulei de filtru. Daca este prea murdar, trebuie inlocuit. Un motor cu benzina poate porni si functiona corect daor cu un filtru curat de aer.

Verificarea nivelului de ulei din motor

Din moment ce o masina de tuns cu motor termic trebuie sa mearga unsa ca o masina, nivelul uleiului din motor trebuie verificat in mod regulat. La cele mai multe dintre masinile de tuns, joja de ulei este in capacul tubului de alimentare cu ulei. Trageti afara joja, stergeti bine si reintroduceti. Apoi scoateti iar joja si verificati daca uleiul din motor este intre marcajele de min. si max. Daca nu este suficient ulei, completati cu cantitatea necesara. Oricum, nivelul uleiului trebuie verificat nu doar la startul sezonului ci si la intervale regulate.

In functie de timpul cat a fost utilizat uleiul ar putea fi momentul pentru schimbarea sa. Utilizati urmatoarele intervale ca si ghid:

  • Pentru o masina de tuns iarba comerciala in 4 timnpi cu utilizare normala: odata pe an, ideal primavara.
  • Pentru o masina de tuns iarba cu motor termic intrebuintata intens: la fiecare 25 de ore de operare.
  • Pentru o noua masina de tuns: primul schimb de ulei trebuie sa se faca dupa 5–6 ore de operare. 

Aceste intervale scurte de schimb, comparativ cu o masina apar deoarece motorul cu ardere interna al masinii de tuns iarba nu are in mod obisnuit filrtu de ulei, acesta murdarindu‐se mai rapid. Oricum, din motiva de siguranta, consultati instructiunile din manualul de utilizare. Acolo veti gasi infomatii destre ce tip de ulei trebuie folosit si la ce intervale trebuie schimbat.

Golirea rezervorului

Ramasitele de combustibil vechi peste iarna vor ingreuna pornirea. Astfel, trebuie sa goliti complet rezervorul masinii de tuns iarba inainte de iarna. Apoi trebuie doar sa‐l reumpleti din nou primavara. Daca lasati combustibil vechi in rezervor peste iarna, este mai sigur sa‐l goliti acum si sa alimentati din nou.

O masina de tuns iarba intretinuta cu grija in mod regulat va fi fiabila si va deveni un ajutor de nadejde in gradina.

Sumar: Intretinere regulata pentru o masina finabila de tuns iarba

Dupa cum puteti vedea, intretinerea masinii de tuns iarba inseamna acordarea atentiei unor detalii. Oricum, daca verificati in mod regulat aceste compoente si le reparati sau inlocuiti daca este necesat, masina dvs. de tuns iarba va fi un ajutor de nasdejde in gradina pentru mult timp.

Intretine gradina – cu masina de tuns de la Einhell